Яка справжня сила двох шоколадок? У чому шведи вимірюють корупцію

Першою жінкою-прем’єр-міністром Швеції ще у 1990-х роках могла б стати колишня віцепрем’єрка Мона Салін. Якби цьому не завадили дві шоколадки Toblerone.


У жовтні 1995 року громадськість Швеції дізналась про те, що Мона Салін скористалася робочою кредитною карткою для того, щоб купити дві шоколадки Toblerone. Це був скандал національного масштабу і про це написали всі провідні газети країни. Замість того, щоб визнати помилку, вона сказала, що це дрібниці, які не мають жодного значення. Це страшенно обурило шведів. Тому що справа була не у шоколадках, а у принципі: робочі кредитні картки повинні використовуватися виключно для витрат, пов’язаних з роботою. Сьогодні ти купуєш шоколадки для себе, а завтра твоїм приватним витратам за рахунок держави не буде меж. Віцепрем’єрка Мона Салін була змушена звільнитися з посади. Усе це, можливо, здається вам жартом. Так само, як шведам зараз здається жартом усе, що останнім часом відбувається в Україні через корумпованих депутатів, чиновників, суддів і прокурорів, які повністю втратили зв’язок з реальністю і поводять себе так, ніби вони існують поза законом, а пересічні українці для них — безправні раби. Це ненормально. Потрібно відновити правильний стан речей. Згідно зі статтею 5 Конституції України єдиним джерелом влади є народ, а не чиновники, прокурори або судді. Громадянам необхідно об’єднатися і розпочати реальну боротьбу з корупцією. Викорінювати її на всіх рівнях. Щодня. Тільки після цього в Україні розпочнуться реальні позитивні зміни.

Юрист Марина Траттнер, яка вже багато років проживає у Швеції, розповідає про те, як влаштовано шведське суспільство і що допомагає громадянам боротися з корупцією.

Державний офіс внутрішнього аудиту постійно перевіряє витрати і діяльність державних установ Швеції

З 1530 року, часів правління короля Густава Васи, у Швеції розпочався офіційний контроль за витратами державних фінансів. Зараз Riksrevisionen контролює фінансові витрати і ефективність роботи державних установ. Цією організацією керують три аудитори призначені парламентом. Вони щорічно перевіряють усіх чиновників і іноді виявляють наявність конфлікту інтересів або порушення у процесі відбору і оцінювання суддів.

В одному зі своїх останніх звітів ця організація зазначила, що більше чоловіків, ніж жінок, подали заяви на роботу судді, а також те, що декілька жінок-суддів були членами організації Hilda, метою діяльності якої є збільшення кількості жінок-юристів у державі. За думкою аудиторів, членство у цій організації могло б потенційно вплинути на об’єктивність рішень суддів у цих питаннях.

Положення закону, які контролюють конфлікт інтересів, закріплені на конституційному рівні, в Адміністративному процесуальному акті і в меморандумах, які підписали державні установи. Конфлікт інтересів є підставою для дискваліфікації чиновників. Діяльність міністрів контролює Конституційний комітет, до якого обрані члени парламенту відповідно до представництва їхніх партій у парламенті. Дискваліфікувати представників виконавчої влади і суддів можливо, керуючись нормами Кодексу судового процесу. А державних службовців і поліцейських — керуючись, відповідно, законом про зайнятість населення і законом про міліцію.

Яким чином пересічні громадяни контролюють діяльність державних установ?

Оffentlighetsprincipen — принцип доступу громадськості до державних записів і документів

З 1766 року будь-хто у Швеції має повний доступ до усіх публічних документів, які не класифіковані як секретні. Електронні, аудіовізуальні та інші записи, які надійшли, були створені або зберігаються у державній установі; нотатки, які були оброблені або архівовані, і навіть переписка чиновників контролюється суспільством. Уся інформація, включно з інформацією про лобістів і запрошення, повинна реєструватися. Журнал електронних повідомлень має зберігатися 14 днів і надаватися за запитом. Інформація повинна надаватися «поспішно». Скарги щодо несвоєчасного надання інформації можна подати до парламентського омбудсмена, який перевіряє імплементацію законів, незалежність і об’єктивність рішень чиновників. Принцип доступу громадськості до державних записів захищений на конституційному рівні. Він є одним з найдієвіших механізмів боротьби з корупцією в країні.

Яким чином держава запобігає виникненню корупції?

Працівники державних установ отримують високу заробітну плату

Корупція є найбільш розповсюдженою у країнах, де заробітна плата чиновників значно відрізняється від зарплати у приватних компаніях. Чиновники намагаються компенсувати частину своєї зарплатні хабарами. Щоб запобігти цьому, державні установи Швеції виплачують своїм працівникам достатньо високу заробітну плату, створюють систему принципів керування компанією і етичні рекомендації і використовують механізми внутрішнього контролю. Такі, як всесвітньовідома COSO-модель. Запорукою успіху у боротьбі з корупцією є чіткі і послідовні дії керівництва у випадку виникнення ситуацій, коли працівники отримують хабарі, подарунки або налаштовують неправомірні контакти з поставщиками якихось товарів та послуг або з клієнтами.

Інформатори і викривачі корупції на робочому місці захищені законом

Інформатори захищені від покарання і переслідування з боку керівництва на рівні закону. Кожен чиновник має право будь-коли повідомляти відповідні органи про порушення закону або інших норм на робочому місці, без наслідків для себе особисто. Незалежний поліцейський відділ — Special Investigations Department (SU) — має повноваження розпочати розслідування, керуючись даними, отриманими від інформаторів. Представники виконавчої влади не захищені професійним імунітетом і не мають привілеїв у процесі розгляду їхніх справ. Поліцейські на керівних посадах повинні регулярно звітувати про зміни у стані їхнього майна. Кожен представник поліції зобов’язаний звітувати про порушення закону або інших норм на робочому місці. Якщо хтось з поліцейських, після своєї роботи, порушує правила дорожнього руху — йому виписують штраф або судять за порушення так само, як і всіх інших громадян. Статистику розгляду справ щодо злочинів поліцейських можна подивитить тут (стор. 42−43 звіту). У разі визнання їхньої провини вони отримують різні дисциплінарні санкції.

В якому вигляді залишається корупція у Швеції зараз?

Корупція без хабарів — корупція друзів

У 1995 році Швеція приєдналася до ЄС і почала імплементувати норми Європейської конвенції про боротьбу з корупцією. Згідно з результатами останнього моніторингу 42 двох країн, який провів Greco — орган Ради Європи з антикорупційного моніторингу — лише 22,6% парламентарів, 36,7% суддів і 46,5% прокурорів дотримуються норм щодо боротьби з корупцією. Швеція отримала високу оцінку і 15 рекомендацій. Державним установам, зокрема, порадили зменшити ризики виникнення непотизму і корупції друзів. Корупція друзів виникає тоді, коли якийсь чиновник надає переваги чи сприяє своїм друзям або знайомим, наприклад, формулюючи вимоги до товарів або послуг для державних закупівель таким чином, щоб вони співпадали з якостями товарів або послуг, які надає компанія його друга. Це негативно впливає на конкуренцію. Яким чином це можна побороти? Необхідно встановити норми поведінки чиновників і поліцейських, проводити детальні тренінги, формулювати чіткі стратегії, посилити контроль електронної документації і зробити контакти між лобістами і політиками більш прозорими. Регулярні звіти щодо діяльності чиновників, якою вони займаються паралельно з роботою, і встановлення контролю за дотриманням антикорупційних норм теж сприятиме зменшенню корупції.

Що робить суспільство, щоб побороти корупцію друзів?

Шведи запроваджують меритократію і мінімізують можливості виникнення корупції

Корупція друзів — це антонім меритократії — системи, у якій керівні посади отримують ті кандидати, у яких найкращі здібності, незалежно від їхнього соціального походження і фінансового статку. Що допомогло встановити меритократію? Автоматизація процесів вступу до університетів і подачі заявок на роботу у державних компаніях. Навчання в усіх 50 університетах Швеції є безкоштовним для громадян Швеції. Процес здійснюється через один єдиний сайт — www.studera.nu. На ньому учні реєструють свої оцінки і попередні дипломи, якщо вони є, і відправляють заяви на вступ до різних університетів. Якщо балів для вступу недостатньо, можна зареєструватися, щоб здати загальний тест знань — Högskoleprovet — і за його результатами теж вступити до університету. Шведська система перевірки відповідей на письмових тестах і екзаменах у школі і в університетах побудована таким чином, що викладачі отримують анонімні відповіді учнів і оцінюють їх за усіма критеріями об’єктивно, не здогадуючись про те, чию відповідь вони оцінюють. Норми поведінки і виконання службових обов’язків не дозволять вихователю у дитячому садку, вчителю або професору в університеті вимагати від батьків гроші на ремонт або на інші потреби.

За матеріалами nv.ua

Оставьте первый комментарий

Оставить комментарий

Ваш электронный адрес не будет опубликован.


*